keskiviikko 14. tammikuuta 2015

Mappi kansion tekeminen

Ensin leikkasin kannet, selän ja falssit 2mm pahvista.
Suurkuvatulostimella tulostin kansion ylivedot.

Tulostettu yliveto. Tulostuksesta ylijäänyt valkoinen pala käytetään kansion selkä ja sisäkansissa.
Yliveto laminoidaan laminointi koneella, jotta ylivedosta tulee kestävämpi. Laminoinnin jälkeen yliveto leikataan oikean kokoisiin paloihin (Etukansi x2, sisäkansi x2, etuselkä ja sisäselkä)
Etukannen selän ylivedon liimaus. Selän yliveto taitetaan kansion sisäpuolelle 1,5cm:ä.

Sisäosan selän yliveto peittää etukannen selän ylivedon taitteen alleen.
Kansipala liimataan etukannen selän päälle 3mm:ä ja taitetaan sisälle 1,5mm:ä jokaisesta reunasta.

Sitten liimataan kannen sisäyliveto joka peittää kannen ylivedon reunat.
Kansio etukansi näyttää tältä, kun ylivedot on liimattu.
Kansion sisäpuoli näyttää tältä, kun ylivedot on liimattu.

Rengasmekanismin kiinnitykseen tarvitaan: Rautainen/metallinen alusta, rautavasara, kiinnitys niitit (uros ja naaras), reiän teko "putki" sekä niittien kiinnitystä helpottava rautainen tanko.

Ensin mitataan että rengasmekanismi tulee keskelle. Sitten tehdään reiät niittejä varten. Reiän teko putkea löydään rautavasaralla kansion selkää vasten niin kauan kunnes kansioon tulee läpi asti oleva reikä. Kansion selän alle laitetaan rautainen alusta, jotta reiän teko helpottuu.

Kansion ulkokannen puolelle laitetaan "naaras" niitti ja sisäpuolelle "uros" niitti joilla rengasmekanismi kiinnitetään. Niitit tulevat rei'istä läpi. Niitit painetaan yhteen rautatangon avulla vasaralla lyömällä. Jälleen alla pidetään rauta alustaa joka helpottaa niittien kiinnittymistä.

Naaras niitit kiinnitettynä kansion selkään.

Rengasmekanismi kiinnitettynä.

Valmiit kansiot:








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti